11/4/2020: Sábado de la Resurrección de Lázaro. Homilía

La versió en català, està sota la versió en castellà.

Se puede visualizar el vídeo de esta homilía pulsando aquí

Estimados en Cristo!

Primero de todo, quiero transmitir a todos y todas la bendición de nuestro Obispo Msr. Luka que me ha encargado de hacerlo de su parte, sobre todo, en estos momentos en que nuestras vidas han sufrido y están sufriendo un desosiego  con el que no podíamos ni imaginar, por inesperado y extremadamente peligroso para la vida de todos.

Los días de esta particular y extraña Cuaresma que nos ha sobrevenido este año, nos ha llevado a las puertas de la Gran Semana y de la Fiesta de Ramos, la fiesta de la Entrada Gloriosa en Jerusalén de Jesús-Cristo, que ya la tenemos a tocar.
Como sabemos, sin embargo, hoy sábado se celebra una de las Doce Grandes Fiestas de nuestro calendario, y más allá de la anécdota de cómo la podremos celebrar cada uno de nosotros, es importante que contemplamos el icono de la Resurrección de Lázaro, porque en ella encontramos sin duda el consuelo de todas nuestras penalidades.

Nuestro Dios es un Dios de Misericordia y de Compasión y la prueba de ello es que sin embargo, en el peor de los casos, siempre acudirá nosotros y nos dirá: “Levántate y camina”, como lo dijo a Lázaro.

Quiero hacer mención de la Epístola a los Hebreos, que, en su inicio nos dice que en diversos tiempos y de varias maneras, Dios ha hablado al hombre para darle una señal, una indicación que hace referencia, a menudo para que cambie su conducta, llegado el caso.

A día de hoy, parece que Dios está dando un signo claro de que algo tiene que cambiar y no lo hace enviándonos una enfermedad, sino haciéndonos tomar conciencia de que algo se nos está escapando de las manos. ¿Haremos caso, escucharemos esta señal? Después de todo, ¿todo seguirá igual? … reflexionemos seriamente, nos va la vida y  de toda la humanidad entera.

En el relato del Evangelio de Lázaro, los discípulos anuncian a Cristo que “su amigo ha traspasado”, Él, al enterarse, se conmueve y llora por su amigo, ¡qué grito de esperanza más grande para todos nosotros! , que Cristo nos considere su amigo y que, ante nuestra desgracia se conmueva y llore, y no sólo eso, sino que viene hasta delante nuestro, ante nuestras miserias, y delante de nuestra propia muerte, llora, y compasivo nos dice: “Levántate y anda”.

¿Qué Dios es este que hace maravilla? Es nuestro Dios, el Amigo del hombre. ¿Querremos nosotros ser los amigos de Dios? Que Dios nos permita a todos conducirnos a la Fiesta de las Fiestas, con el sello indeleble de esta amistad.
                                                                                               Arcipreste Juan

11/04/2020: Dissabte de la Resurrecció de Llàtzer. Homilia

Es pot visualitzar el vídeo d’aquesta homilia prement aquí

Estimats en Crist!

Primer de tot, vull transmetre a tots i totes la benedicció del nostre Bisbe Msr. Luka que m’ha encarregat de fer-ho de part seva, sobretot, en aquests moments en què les nostres vides han sofert i estan sofrint un sotrac amb el que no podíem ni imaginar, per inesperat i extremament perillós per la vida de tots.

Els dies d’aquesta particular i estranya Quaresma que ens ha sobrevingut enguany, ens ha portat a les portes de la Gran Setmana i de la Festa de Rams, la festa de la Entrada Gloriosa a Jerusalem de Jesús-Crist, que ja la tenim a tocar.

Com sabem, però, avui dissabte es celebra una de les Dotze Grans Festes del nostre calendari, i més enllà de l’anècdota de com la podrem celebrar cadascú de nosaltres, és important que contemplem la icona de la Resurrecció de Llàtzer, perquè en ella trobem sens dubte el consol de totes les nostres penalitats.

El nostre Déu és un Déu de Misericòrdia i de Compassió i la prova d’això es que tanmateix, en el pitjor dels casos, sempre s’atansarà a nosaltres i ens dirà: “Aixequeu-vos i camineu”, com ho va dir a Llàtzer.

Vull fer esment de l’Epístola als Hebreus, que, en el seu inici ens diu que en molts temps i de vàries maneres Déu ha parlat a l’home per donar-lo un senyal, una indicació que fa referència, sovint per canviar la seva conducta, si s’escau.

A dia d’avui, sembla que Déu està donant un signe clar de que quelcom ha de canviar i no ho fa enviant-nos una malaltia, sinó fent-nos prendre consciència de que quelcom se’ns està escapant de les mans.

Farem cas, escoltarem aquest senyal? Després de tot plegat, tot seguirà igual?… Reflexionem seriosament, ens hi va la vida de tota la humanitat sencera.

En el relat de l’Evangeli de Llàtzer, el deixebles anuncien a Crist que el “seu amic ha traspassat”, Ell, en assabentar-se, es commou i plora pel seu amic, quin crit d’esperança més gran per tots nosaltres!, que Crist ens consideri el seu amic i que, davant de la nostra desgràcia es commogui i plori, i no solament això, sinó que ve fins davant nostre, davant de les nostres misèries, i davant de la nostra pròpia mort, plora, i compassiu ens diu: “Aixeca’t i camina”. Quin Déu es aquest que fa meravelles?. Es el nostre Déu, l’Amic de l’home. Voldrem nosaltres ser els amics de Déu?.

Que Déu ens permeti a tots portar-nos a la Festa de les Festes, amb el segell indeleble d’aquesta amistat.

Arxipreste Joan