Sa Santedat el Patriarca Pavle

L’1 de desembre de 1990 va ser escollit el nou Patriarca, Sa Santedat Pavle

La seva vida és excepcional pel testimoniatge que ha deixat a través de la seva saviesa, humilitat i integritat. L’Editorial “Grands spirituels orthodoxes du XX siècle”, L’Age Homme, en el llibre dedicat a la seva vida, ho intitula “Le Patriarche Paul de Serbie, un saint de notre temps”, perquè ja una gran part del poble ho considera sant.
Posteriorment, després de la defunció del Patriarca Germán, sacerdots i fidels de l’Església de Barcelona, de Girona, d’Irun i França  van tenir l’ocasió de visitar i conèixer personalment al Patriarca Pavle.

260px-Patrijarh_PavleSa Santedat, el Patriarca Pavle                      (1914-2009)
La seva infància

Gojko Stojcevic, el futur Patriarca Pavle, va néixer l’11 de setembre de 1914. A l’edat de tres anys va quedar orfe, la seva àvia i la seva tia van ser els qui es van ocupar d’ell. Ell mateix va escriure: “El meu record maternal està vinculat a la meva tia, sentia per ella un amor sense límits, i va compensar la desaparició de la meva mare”, l’absència del seu pare va ser compensada per un vincle molt intens amb el Pare celeste, que es va desenvolupar en l’ambient de pietat de la seva família. Ell va dir: “Un nen que coneix el Pare Nostre des de la infància té una concepció del Pare celeste diferent quan es troba sense pares, ho viu de manera més intensa”.

Va rebre la tonsura monàstica la vigília de la Anunciació de 1948, amb el nom de Pavle (Pablo). Al cap de sis anys va ser ordenat sacerdot. Apreciant-li les competències teològiques, el Sant Sínode de l’Església ortodoxa sèrbia va decidir, en 1955, enviar-ho a la Facultat d’Atenes per acabar els seus estudis, on es va especialitzar en Estudis Bíblics i Teologia Litúrgica. A principis de l’any 1956 va ser nomenat Arximandrita i més tard, el 22 de setembre del mateix any, va ser consagrat Bisbe de la diòcesi de Raska-Prizren una diòcesi que cobreix l’actual Kosovo, una regió on va estar més de trenta anys. Des d’aquesta època va denunciar les destruccions d’Iglesias i monestirs ortodoxos, abans de portar, en els anys 1990, aquest combat a nivell internacional. L’1 de desembre de 1990 va ser proclamat Patriarca.

Kosovo, bressol de l’ortodòxia sèrbia, el Patriarca va aconsellar als serbis quedar-se en el lloc. Considerat com a moderat en el si de l’Església va rebutjar pertànyer a una Gran Sèrbia construïda “sobre el crim”. En 1997, va estar al costat dels manifestants que denunciaven el règim de Milosevic. “La nostra llavor és de no fer plorar un nen o entristir a una sola anciana pel fet de pertànyer a una altra religió, o d’una altra nació, va declarar al principi del conflicte, marcat per les escissions ètniques i culturals.

El Patriarca Pavle va ser sobretot un pastor, molt compromès mentre que bisbe en el desenvolupament de la seva diòcesi i en la defensa del seu patrimoni amenaçat i com a Patriarca al govern d’una Església, coneixedora de les divisions internes d’un ramat acorralat pels turments de diverses guerres que es van succeir durant un llarg període del seu patriarcat. El seu ensenyament es va transmetre sobretot a través dels seus discursos, missatges, homilies i en la seva correspondència privada.

patriarch-of-serbiapatriarche-pavle-de-serbie01

Un monjo de gran humilitat
Igual que quan era bisbe, com quan va ser el primat de l’Església sèrbia, el Patriarca Pavle va ser el mateix home que quan era monjo, no va deixar mai la humilitat que convé a l’estat monàstic. Acostumava anar solament caminant pels carrers o pujant en l’autobús. Es deixava fàcilment abordar per tots i els parlava de bon grat, simplement i familiarment.
(Font: Le Patriarche Paul de Serbie. L’Age d’ Homme)

L’Arxiprest Joan i la popadía María Rosa, acompanyats d’Alexander Ivancic (Sacha), l’any 2000, van ser rebuts per Sa Santedat. D’aquesta trobada va quedar gravat en les seves memòries les paraules del Patriarca, unes paraules plenes de dolçor i saviesa.
image1Una altra ocasió va ser a París, on un grup de la comunitat de Barcelona, Girona,  es trobava en aquell moment en l’ “Institut de Teologia Ortodoxa Saint Serge” i va coincidir amb ell. Va ser un regal de la Providència pels qui el van conèixer personalment.

(Foto BBC News)

beogradSa Santedat el Patriarca Pavle, es va dormir en el Senyor el diumenge 15 de novembre de 2009, a l’edat de 95 anys. L’Estat serbi va decretar dol nacional de tres dies, durant els quals prop de sis-cents mil fidels van reunir-se davant del seu fèretre, exposat en la catedral de San Miguel de Belgrad. Els funerals es van fer en la catedral de Sant Sava i la llarga processó va ser seguida per gairebé un milió de persones. Del món sencer es van rebre els condols retent homenatge al patriarca difunt, reconegut per tots, no només com un pastor excepcional, sinó com un sant. Va ser enterrat en el Monestir de Rakovica, als voltants de Belgrad.

En les fotos d’abaix veiem la visita del Patriarca Irinej en oració davant de la tomba i l’altra, l’Hieromonjo Miquel, en una visita que va fer en aquest Monestir, podent visitar la tomba del Patriarca i fer una Panikidia.

tumba patriarca20130924_171028